Eierskapmelding Hustadvika Kommune

Viktige vurderinger ved valg av selskapsform

Det er ulike grunner til at en kommune danner selskap alene eller sammen med andre.

• Finansielt motivert
  • Politisk motivert
  • Effektivisering av tjenesteproduksjonen
  • Samfunnsøkonomisk
  • Regionalpolitisk posisjonering

Et av spørsmålene er om selskapet skal drive med forretningsmessig drift i et konkurranseutsatt marked. Et annet er om etableringen er mer politisk og strategisk begrunnet i forhold til samarbeid med nabokommuner i regionen og/eller det er for å øke bredden i et kompetanse- og fagmiljø. En annen grunn kan være at en ønsker å danne selskap som i seg selv kan gi benchmarkingseffekt (sammenligne seg/lære av andre), i forhold kommunens egen drift.

For alle selskap er det nødvendig å være bevisst den utsatte posisjon en kan komme i der en opererer i et konkurranseutsatt marked med en eventuell kommunal driftstøtte eller økonomisk avhengighet (konkurransevridning).

Kommunen står fritt til å velge selskapsform så lenge lov og forskrifter for oppgaveområdet ikke setter begrensninger. Før en beslutning om selskapsform tas er det en rekke forhold som bør vurderes.

Det vil aldri bli en uttømmende liste over hvilke aspekter som gjør seg gjeldende, men mange av dem kan listes opp:

Styring:

• Muligheter og behov for politisk styring
  • Forholdet mellom kommunens rolle som eier og eventuelt myndighetsutøver
  • Kompetanse og mulighet for kommunestyret til å følge opp eieransvaret, aktiv oppfølging
  • Muligheter og begrensninger mht. delegasjon av myndighet
  • Fleksibilitet – endring av eierforhold/samarbeid med private
  • Arbeidsgiver strategi
  • Etikk og samfunnsansvar

Økonomi:

• Økonomisk ansvar; hvilke forpliktelser påtar kommunen seg
  • Selskapets økonomiske frihet, krav og eierstyring, kontra det å beholde egen beslutningsmyndighet om prioritering av ressurser
  • Skatte- og avgiftsmessige forhold
  • Anskaffelsesregler

Konkurransesituasjon:

• Risikovurderinger i forhold til markedet, miljø, kvalitet og kvantitet av den

kommunale tjenesten og forholdet til bruker/innbygger.

Administrative rutiner:

• Rapportering og oversikt – hvilke rutiner og administrativ oppfølging er nødvendig
  • Forholdet til forvaltningslov/offentlighetslov

Kommunen har ulike roller, blant annet som myndighetsutøver, tjenesteprodusent og som eier av selskap. Ved vurdering av selskapsdannelse må særlig behovet for politisk styring og mulighetene for å drive demokratisk påvirkning og kontroll med drift og prosesser vurderes.