Eierskapmelding Hustadvika Kommune

Hustadvika kommune - valg av prinsipper for eierstyring

Kommunedirektøren mener Hustadvika kommune bør vedta følgende prinsipper for kommunens eierstyring:

1. Hustadvika kommune er en ansvarlig eier og ved etablering av nye selskaper skal valg av selskapsform vurderes grundig.

2. Hustadvika kommune utøver myndigheten og fremmer interessene overfor selskapene gjennom selskapenes eierorganer.

3. Hustadvika kommunes eierrepresentanter skal ivareta kommunens interesser, men møter som hovedregel ikke med bundet mandat. Prinsipielle spørsmål og kommunens standpunkt i sentrale saker forankres i folkevalgte organer.

4. Valg av styre skal skje etter innstilling fra valgkomite eller slik vedtekter bestemmer. Det må være en bevisst holdning til habilitetsreglene.

5. Hustadvika kommune er pådriver for at styrerepresentantene har relevant kompetanse, kapasitet og faglig bredde ut fra selskapets egenart og formålet med eierskapet, og at alle styreverv blir registrert i KS sitt styrevervregister.

6. Hustadvika kommune praktiserer åpenhet rundt eierskapene og skal være pådriver for at selskapene praktiserer prinsippet om meroffentlighet.

7. Hustadvika kommune er pådriver for at selskapene legger FNs bærekrafts mål til grunn for egen drift og utvikling.

8. Hustadvika kommune er pådriver for at selskapene fører en ansvarlig arbeidsgiverpolitikk i tråd med etiske retningslinjer for Hustadvika kommune, og at lønns- og kostnadsnivået i selskapene er i samsvar med praksis og utvikling i egen kommune.

9. Hustadvika kommune er pådriver for at investeringer og fondsavsetninger i selskapet er tilpasset formålet med eierskapet og selskapets kortsiktige og langsiktige behov.

10. Alle selskaper hvor Hustadvika kommune har eierinteresser skal ha god internkontroll og risikostyring i forhold til selskapets karakter.

11. Arkivet skal til enhver tid være oppdatert i forhold til viktige dokumenter, årsmeldinger og regnskap.

12. Fullmakter og informasjon over hvem som møter som representanter for kommunen skal dokumenteres og arkiveres.

13. Kommunestyret blir en gang i året informert om situasjonen i de største og viktigste eierposisjonene som kommunen har. I dag vil det minimum si: Eiendomsselskapet Norlund AS, Aspekt Hustadvika AS, Torvvegen 28 AS og Gassror IKS. Ordfører vurderer om det er ønskelig å gi informasjon om flere eierposisjoner.

14. Eiermeldingen rulleres minst en gang per valgperiode, men oppdateres jevnlig med økonomiske tall og styreopplysninger.